• andrej133

Om den russiske forretnings-kultur anno 2019

Jeg tror på, at de firmaer, som har erfaringer på det russiske marked, mere eller mindre er enige i, at forretningskulturen i Rusland ikke er homogen. Det er et mix af den sovjetisk bureaukratiske og den moderne vestlige tilgang. Da den gamle stil har eksisteret næsten et helt århundrede, og den vestlige tænkning så småt begyndte at bane vejen med fremkomst af vestlige firmaer, kan man selv regne ud, hvilken af de to stilarter er dominerende. Denne blanding er synlig i centrum, mens regionerne stadig er præget af den gamle kultur.


Det er kendt, at relationer altid har været vigtige i Rusland. Gennem flere årtier har de personlige kontakter, som man i Rusland kalder ”blat”, været vigtige for at løse problemer og skaffe materielle værdier. Det er den danske ”den ene tjeneste er den anden værd”- kultur på russisk. Det har altid været trendy i Rusland at få nogen ”po blaty”, dvs. gennem personlige kontakter. Både i Moskva og i regionerne er man velvidende om betydningen af gode relationer, selv om man aldrig bruger det moderne vestlige udtryk ”networking”.


Er man i gang med at bane vej på det russiske marked, kan det ikke understreges nok - tålmodighed og personlige kontakter er lige så vigtige som dansk kvalitet og konkurrencedygtige priser.


Seneste blogindlæg

Se alle

Øst-Info, Lysalleen 175, DK-4000 Roskilde, Denmark – Telefon (+45) 2023 6945 - info@oest-info.dk